English version


Střední průmyslová škola chemická Pardubice

Učitelé z Bosny a Hercegoviny čerpali zkušenosti na chemické škole v Pardubicích

Sdílení dobré praxe a know-how ve výuce chemie bylo hlavním cílem projektu Erasmus+ Capacity Building „Zlepšení kvality výuky chemie v OVP v Bosně a Hercegovině“ (ChemTeach). V týdnu od 8. do 12. dubna 2024 hostily střední odborné školy chemické v Bratislavě a v Pardubicích sedm učitelů chemie z Bosny a Hercegoviny – pedagogů z univerzity, gymnázia, technické a lékařské školy.

„Nejprve kolegové ze tří středních škol a jedné univerzity z Banja Luky (Bosna a Hercegovina) navštívili Střední odbornou školu chemickou Bratislava, aby se ponořili do způsobů, jakými Slováci na úrovni odborného vzdělávání vyučují chemii. Během prvních dvou dnů se věnovali porovnání učebních osnov chemie, revidovaným obsahovým a výkonovým standardům v odborných chemických studijních programech na Slovensku a seznámili se též s programem pracovních stáží ve firmách i s celkovou spoluprací v oblasti trhu práce,“ říká projektová manažerka Justina Pluktaite. Pozornost byla věnována také významu mimoškolních aktivit – např. chemické olympiádě nebo podobným soutěžím a soutěžím odborných dovedností, digitálním nástrojům využívaným v partnerských školách a na Slovensku. „Slovenští hostitelé prezentovali také metodu CLIL uplatňovanou v chemii a v odborných předmětech, účastníci analyzovali propagační aktivity vedoucí k náboru nových studentů a přesvědčili se též o způsobech sledování uplatnění absolventů v praxi. Stručně analyzovali shody a rozdíly v legislativě upravující práci mladistvých s nebezpečnými chemickými látkami a sdíleli osvědčené postupy při zavádění udržitelných / zelených aktivit a celkového přístupu ve vzdělávání,“ dodává Justina Pluktaite.

Tatáž skupina pedagogů z Bosny a Hercegoviny následně navštívila Českou republiku. Ve Střední průmyslové škole chemické Pardubice hosté navštívili laboratoře pro forenzní, analytickou či organickou chemii, instrumentální analýzu, chemické inženýrství, biologickou laboratoř a pracoviště pro kriminalistická cvičení. „Byly prezentovány imerzivní technologické pedagogické aspekty výuky chemie a všichni účastníci měli možnost si poznatky ověřit v praxi. Postupně vyzkoušeli nástroje rozšířené (smíšené) virtuální reality, uplatnění tabletů ve výuce, stručně se seznámili s možnostmi a výhodami 360stupňových videí ve vzdělávání. Protože všichni účastníci byli učitelé chemie, měli šanci stát se na chvíli studenty a vidět část toho, jak jejich čeští kolegové motivují mladé studenty ke studiu chemie v rámci tzv. Chemické show,“ doplňuje Justina.

Kromě všech výše uvedených aktivit a témat si bosenští kolegové vytvořili silnější pouto se svými protějšky z České a Slovenské republiky, což může do budoucna napomoci další spolupráci a sdílení poznatků z pedagogické činnosti.

„Kolegové z Bosny a Hercegoviny plánují aktualizovat národní učební osnovy chemie. Vhled do problematiky a inspirace, které nasbírali za tak krátkou dobu (5 dní) na Slovensku a v České republice, jsou proto velkou inspirací. Je to jeden z kroků, který pomáhá dosáhnout jejich cíle a zároveň jedna z aktivit, kterou všechna konsorcia projektových partnerů plánují realizovat v rámci tříletého projektu (2023-2026),“ dodává Justina Pluktaite.

Projekt je financován Evropskou unií. Názory vyjádřené jsou názory autora a neodrážejí nutně oficiální stanovisko Evropské unie či Evropské výkonné agentury pro vzdělávání a kulturu (EACEA). Evropská unie ani EACEA za vyjádřené názory nenese odpovědnost.